:: Duygusuz.com - Dostluk ve Arkadaşlık Sitesi

Orjinalini görmek için tıklayınız: Unutmanın Nedenleri
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
Öğrenmenin tersi olan bir bellek işlevidir. Yanivirgs.gif öğrenilenlerin zihinde yeniden canlandırılamamasıdır. Unutmayla ilgili çeşitli kuramlar ileri sürülmüştür. Unutmanın tanımlanması ve türleri kuramların bu konudaki görüşlerine göre belirlenir.
Fizyolojik temellere dayanan kuramlara görevirgs.gif unutma öğrenilenlerin ya da anıların beyindeki izlerinin zamanla aşınıp silinmesi sonucu olur.
Koşullanma yoluyla öğrenme kur..... göre; pekiştirilmeyenvirgs.gif ödüllendirilmeyen tekrarlar; uyaranlarla tepkiler arasındaki bağı zayıflatırvirgs.gif unutma ya da diğer bir deyişlevirgs.gif sönme olur.
Bir çok öğrenilen şey ve anılar bellekte saklı olmalarına karşınvirgs.gif unutulmuş gibi görünebilir. Freud ve diğer psikanalistler bunu baskı kavramıyla açıklarlar. Onlara görevirgs.gif kişiye acı veren anılar bilinçten uzaklaştırılarak bilinç dışına atılır.
Daha önce de belirtildiği gibivirgs.gif öğrenilen malzemenin ne derece öğrenildiğivirgs.gif öğrenilen malzemenin anlamlılığıvirgs.gif öğrenmeyi yapan kişinin öğrenmeye ne ölçüde güdülendiğivirgs.gif öğrenmeden sonraki etkenler de öğrenilenin belekte tutulmasınıvirgs.gif saklanmasını ve hatırlanmasını etkiler.
Deneysel ruh bilimi araştırmalarında denekler herhangi bir öğrenme malzemesini hatasız olarak tekrarlayana dek öğrenmeyi sürdürürler. Araştırmacıvirgs.gif olabilecek en iyi hatırlamayı araştırıyorsavirgs.gif deneklere tam öğrenme yaptırır. Yapılan araştırmalardavirgs.gif tam öğrenmenin hatırda tutmayı kolaylaştırdığıvirgs.gif unutmanın daha az olduğu görülmüştür.
Öğrenilen malzeme anlamlıysavirgs.gif anlamsız malzemeye kıyasla daha kolay hatırlanır. H. Ebbinghaus 1885'te yaptığı çalışmalardavirgs.gif anlamsıza heceleri ( örneğin; TICvirgs.gif PUVvirgs.gif GIBvirgs.gif vb. ) öğrenme malzemesi olarak kulanmış ve öğrenilen malzemenin anlamsız olmasının öğrenmeyi zorlaştırdığını saptamıştır. Araştırmada anlamsız hecelerden oluşan bir liste kusursuz bir şekilde iki kez tekrarlandığındavirgs.gif yani tam öğrenme olduğu belirlendikten sonravirgs.gif bir zaman aralığı konmuştur. Kusursuz hatırlama için ilk denemede 1000 saniye kullanılmışkenvirgs.gif ikinci denemede 600 saniye kullanılmışvirgs.gif 400 saniye tasarruf edilmiştir. Bu sürevirgs.gif bellekte tutulan malzemenin miktarının bir göstergesidir. Bu yönden tam bir öğrenme için çok elverişlidir. Daha önceden bir malzemeyi görenvirgs.gif öğrenen kişi ikinci kez aynı malzemeyi öğrenmesi gerektiğinde daha kısa sürede yeniden öğrenebilmektedir. Ebbinghausvirgs.gif öğrenme ve yeniden öğrenme arasında yirmi dakikadan otuz bir güne kadar değişen çeşitli zaman aralıklarını kullanarak araştırmalarını sürdürmüştür. Ebbinghaus bu araştırmaları sırasında bir unutma eğrisi oluşturmuştur .
Şekilde de görüldüğü gibivirgs.gif başlangıçta unutma çok hızlıdır. Sonra yavaşlamaktavirgs.gif en sonunda da aynı düzeyde sürmektedir. Başka bir deyişlevirgs.gif öğrenmenin hemen ardından hızlı bir unutma olurvirgs.gif daha sonra unutma azalır ve belirli bir düzeyde sabit kalırvirgs.gif

Hatırlama ve Unutma İlişkisi
Unutmada önemli olan bir diğer etkenvirgs.gif bir öğrenmeyi yapmaya kişinin ne ölçüde güdülendiğidir. Kişi için belirli bir öğrenmeyi yapmak önemliyse bunu yapmak için istekliysevirgs.gif daha bir öğrenme gerçekleştirir ve bunun sonucunda unutma daha azvirgs.gif hatırlama daha çok olur.
Öğrenme sırasında öğrenme işlemi yarıda kesildiğindevirgs.gif tamamlanan öğrenmelere kıyasla daha fazla hatırlama olur. Buna " Zeigarnik olgusu" denir. Bu konuyla ilgili deneysel araştırmalarda deneklere bir dizi öğrenme görevi verilmiştir. Bunların bazısı deneyci tarafından yarıda kesilmişvirgs.gif bir bölümü de tamamlatılmıştır. Aradan zaman geçtiğinde yarıda kesilen öğrenmelerinvirgs.gif tamamlananlardan daha iyi hatırlandığı görülmüştür. Zeigarnikvirgs.gif deneyin yarıda kesilmeyi başarısızlık olarak yorumlandığınıvirgs.gif bunun denekte gerginlik yarattığınıvirgs.gif bir öğrenmeden başka bir öğrenmeye geçince bu gerginliğin sürdüğünü ve unutmayı azalttığını ileri sürmüştür. Bir lokantada yapılan bir araştırmadavirgs.gif garsonların hesabı henüz ödenmeyen yemek siparişlerinin hepsini hatırladıklarıvirgs.gif hesapları ödenen siparişleri hatırlamadıkları saptanmıştır.
Genellikle doğrulanan Zeigarnik olgusuvirgs.gif öğrenme durumunda kişilerin kişilik özelliklerine göre bazen doğrulanmayabilir. Örneğin; kendini her zaman başarılı olmaya güdüleyenvirgs.gif kusursuzluğu kendine amaç edinen bir kişi öğrenimin yarıda kesilmesini başarısızlık olarak yorumladığındavirgs.gif unutması da fazlalaşabilir. Ayrıca eğer tamamlanmayan iş çok zorsa ya da kişiyi çok fazla tedirgin ediyorsavirgs.gif kişi bilinçsiz olarak unutma eğiliminde olabilir.
Öğrenmeyle hatırlama arasındaki geçen zaman aralığında kişinin neler yaptığıvirgs.gif hatırlama miktarını etkiler. Örneğin; bir öğrenme malzemesi %100 öğrenildikten sonra kişinin uyuması ya da başka işlerle uğraşması hatırlanan miktarı değişir. Kişi uyanık kaldığında hiç bir işle uğraşmasa bilevirgs.gif etrafında olup bitenler onu etkiler. Bu da hatırlama anında olumsuz etki yaratır. Bu konuda yapılan çalışmalardavirgs.gif öğrenmeden sonra uyuyan kişilerin uyumayanlara göre daha çok hatırladıkları görülmüştür.

[SIZE=4]Unutma Nedenleri [/SIZE]
Unutmanın nedenleri de kuramların açıklamalarına bağlıdır. Bazı psikologlara göre unutmanın nedeni engelleyici etkidir. Bu etki iki şekilde olur:
1. Geriye doğru engelleyici etki (geriye ket vurma )
2. İleriye doğru engelleyici etki ( ileriye ket vurma )
Öğrenmeden önce ya da sonra yer alan başka bir öğrenmevirgs.gif hatırlama ve geri getirmeyi olumsuz yönde etkileyebilir. Söz konusu öğrenmeden önce yapılmış bir öğrenmeden kaynaklanan etkiye ileriye doğruvirgs.gif sonra yapılmış bir öğrenmeden kaynaklanana geriye doğru engelleyici etki denilir. Örnek olarak 30-40 kişinin bulunduğu bir sınıfa giren öğretmen öğrencilerin ismini sorup öğrenir. Daha sonra başka bir sınıfta aynı şeyi yapar. İlk sınıfta öğrenilen isimleri hatırlama gücü daha sonraki sınıfta öğrenilenlerin etkisi altında bozulur. Bu geriye doğru engelleyici etkidir. Bunun tersi de olabilirvirgs.gif o zaman ileriye doğru engelleyici etki söz konusudur. Yanivirgs.gif önce öğrenilenler sonra öğrenilenlerin hatırlanmasını güçleştirebilir.
Öğrenmeyle hatırlama arasındaki geçen süre içinde yeni bir öğrenmenin gerçekleşmesivirgs.gif ilk öğrenilenlerin bellekte saklanmasına olumsuz bir etki yapar ve ilk öğrenilenleri hatırlama miktarı düşer. Buna " geriye doğru engelleyici" ya da " geriye ket vurma" denir. Bu olgu aşağıdaki gibi bir deney düzeniyle araştırılarak saptanmıştır. Böyle bir çalışmada iki gruba da ( A ) öğrenmesi yaptırılmışvirgs.gif daha sonra deney grubuna ( B ) öğrenmesi yaptırılırkenvirgs.gifkontrol grubu dinlenmeye bırakılmışvirgs.gif yeni bir öğrenme yapmamıştır. Bir süre sonra uygulanan hatırlama testi sonucunda deney grubununvirgs.gif kontrol grubuna göre daha az şeyi hatırladığı görülmüştür. Diğer bir deyişlevirgs.gif sonraki öğrenme önceki öğrenmenin hatırlamasına ket vurmuştur.
" İleriye ket vurma " ya da " ileriye doğru engelleyici " etki olarak tanımlanan durumdaki deney düzeni ise aşağıda görüldüğü şekilde hazırlanır.

Burada deney grubu ( A ) öğrenmesini yaparkenvirgs.gif kontrol grubu dinlenir. Sonra her iki gruba da ( B )öğrenmesini yapar. ( A ) öğrenmesini yapan deney grubuvirgs.gif yalnızca ( B ) öğrenmesini yapan kontrol grubuna göre ( B ) öğrenmesini daha az hatırlar. Başka bir deyişlevirgs.gif önceki öğrenme sonraki öğrenmenin hatırlanmasını bozmuşvirgs.gif ket vurmuştur.
İleriye ve geriye ket vurma ya da bozucu etkini olup olmamasıvirgs.gif iki öğrenme işlemi arasındaki benzerliğe bağlıdır. Eğer iki öğrenme malzemesi birbirine çok benziyorsavirgs.gif bozucu etki çok az olur ya da olumlu aktarma olur; öğrenilen malzemeler hem daha kolay öğrenilir hem de daha kolay hatırlanır. Bunun tersinevirgs.gif iki öğrenme malzemesi birbirinden çok farklıysa bozucu etkivirgs.gif ket vurma çok az olur. Çünkü birbirine benzemeyen iki öğrenme arsında olumlu ya da olumsuz aktarma çok az olur.
Freud' un kur..... göre bastırma mekanizması da unutma nedenidir. Bireyvirgs.gif kendini rahatsız eden konuları bilinçaltına iterek bu kaygıdan kurtulmak ister. Bilinçaltına itilen olayların hatırlanması oldukça güçtür.
Bazı kuramlara göre; öğrenilenlerin kullanılmaması unutma denir. Uygulamaya giren bilgiler zaman zaman tekrarlandığı veya alışkanlık haline geldiği zaman unutulmaz. Kullanılmayan bilgilerin kayıtlı olduğu sinir hücrelerinin sinaptik bağları zayıftır. Bu nedenle hatırlamak oldukça güçtür.
Öğrenmeyi koşullanmayla açıklayan görüşlere göre de koşullanmanın sönmesi bir unutmadır. Organizmavirgs.gif koşullu uyarıcı ile koşullu tepki arasındaki bağı unutur. Artık beklenen tepkiyi göstermez.
Bu nedenlerin yanı sıra bazı bellek bozuklukları unutma nedenidir.
Bellek yitimi (amnezi) çeşitli organik veya psikolojik nedenlerle hatırlama gücünün yitirilmesidir. Bellek yitimi kısmi veya genel olabileceği gibivirgs.gif kısa süreli veya süresiz de olabilir.
Diğer bir unutma nedenivirgs.gif beyin hücrelerinin yıpranmasına bağlı olarak gelişen organik bozulmalardır. Organik bozulmalar yaşla ilgili yıpranmalarvirgs.gif beynin bazı bölgelerine yeterli kan gitmemesi bağlı yıpranmalar olarak ortaya çıkar. Bunun yanında yeterli protein sentezinin yapılmaması bilgilerin kodlanmasını engeller. Kodlanmayan bilgiler kısa zamanda tamamen unutulur