:: Duygusuz.com - Dostluk ve Arkadaşlık Sitesi

Orjinalini görmek için tıklayınız: Dil ve Konuşma Gelişimi Aşamaları
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
[SIZE=2][SIZE=5][SIZE=2]0-1 YAŞ

[/SIZE][/SIZE]1. Anlama

Konuşmacıya bakarak cevap verir.
Kendi adı söylendiğinde tepki verir.
"Buraya bak, buraya gel" sözlerine tepkide bulunur.
"Hayır" dendiği zaman yaptığı hareketi durdurur.

2. Konuşma

Ağlamaklı veya ağlamaklı sesler çıkarır.
Sesli ve sesiz harfleri kendi kendine tekrar eder.
Yetişkinin konuşmasından sonra sesli olarak iletişimde bulunulur.
Sözcükleri anlamlı olarak istenilen uyumla söyler ve iletişim kurar.
Sesleri taklit eder.


1-2 YAŞ

1. Anlama

"Nerede?" diye sorulduğunda doğru cevap verir.
"Üstünde, altında, içinde" gibi zarfları anlar.
Bildiği bir eşya istendiğinde getirir.
Anahtar sözcükler bulunan basit cümleleri anlar.
Seri hâlinde ve birbiri ile ilişkili iki talimatı anlar.
Çevreden gelen sesleri ayırt edebilir.

2. Konuşma

İlk defa tam olarak anlamlı sözcükler söyler.
Eşya ya da resimlerin adlarını söyler.
Bir olayı açıklarken sözcükleri tek tek söyler.
Adını söyleyerek kendini tanıtır.
"Ben, benim" zamirlerini kullanır.
Kişilere, eşyalara, olaylara ilişkin yaklaşık elli sözcük bilir.
Ayrılma esnasında "bay bay" gibi sözcüklere tepkide bulunur.

2-3 YAŞ

1. Anlama

Bilinen eşyaların adı söylendiğinde tanır.
Ne ve nerede ile yapılan sorular sorar.
Olumsuz ifadeleri anlar.
Basit öykü kitaplarını dinlemekten zevk alır ve yeniden okunmasını ister.

2. Konuşma

İki sözcüklü cümleler kurar ve doğru olarak birleştirir.
Adını ve soyadını söyler.
Ne ve nerede?" ile soru sorar.
Olumsuz cümleler kurar.
Anlayamadığında üzülür.
Zamirleri kullanır.
Sözel olarak evet anlamında olumlu tepki verir.
Basit fiilleri resimlerine bakarak söyler.
O andaki yaşantılarını anlatır.

3-4 YAŞ

1. Anlama

Zaman kavramını ifade eden cümleleri anlamaya başlar.
Kıyaslamaları anlar.
"Eğer, bundan sonra, çünkü" gibi sözcüklerin kullanıldığı cümleleri anlar.
Birbirleri İle ilgili dört emri yerine getirir.
"Haydi taklit edelim" denildiğinde anlar.

2. Konuşma

Tam cümlelerle konuşur.
Geçmiş deneyimleri hakkında konuşur.
Çoğul takılarını kullanır.
"Ben, benim" zamirlerini kullanır.
Şarkıları söyleyebilir.
Konuşmalarında ses hataları olmasına rağmen yabancılar tarafından anlaşılır.
"Üzerinde, içinde" gibi sözcükler kullanır.
Sıfatları doğru olarak kullanır.

4-5 YAŞ

1. Anlama

Birbiri ile ilişkili olmayan üç emri sırası ile yapar.
"Güzel, daha güzel, en güzel" gibi kıyaslamaları anlar.
Uzun hikâyeleri dinler ancak çoğu kez gerçekleri yanlış yorumlar.
Olayların sırasını anlar.

2. Konuşma

"Ne zaman, nasıl, niçin?" ile sorular sorar.
Küçük cümleleri birleştirerek bütün bir cümle kurar.
"Çünkü, böylece" sözcüklerini kullanarak olayların nedenleri hakkında konuşur.
Gerçekleri karıştırabilir ama öykünün özünü anlar.
Altı sözcükten oluşan cümleleri taklit eder.
Basit zıtlıkları bilir.
"Eğer... ne ... ?" veya "zaman. ne.?" şeklindeki sorulara doğru cevap verir.
İsim-isim, isim-fiil birleştirmesi yapabilir.
Telefonla konuşabilir.

5-6 YAŞ

1. Anlama

Sözel olarak belirtilen iki özel duruma uygun resimleri bulur.
Soyutlama becerisinin ilk belirtilerini göstermeye başlar.
Geçmiş gelecek ve geniş zamanı resimlerden ayırt eder.

2. Konuşma

Dil bilgisi bakımından yetişkinlerin konuşmasına çok yaklaşır.
Ancak, özne fiil arasındaki uyumla, geçmiş zaman kiplerinde bazı zorluklar vardır.
Söyleyişlerinde sıraya dikkat eder.
Bilgi verir ve alır.
Aile içinde arkadaşları ve yabancılarla iyi iletişim kurar.
Bildiği basit bir öyküyü sırasıyla anlatabilir.
Benzerlik ve farklılıkları söyler.
[/SIZE]