:: Duygusuz.com - Dostluk ve Arkadaşlık Sitesi

Orjinalini görmek için tıklayınız: Namaz? hissetmek i?in ne yapt?n?z?
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
[COLOR="Magenta"] caminamazld3.jpg ?man ve namaz ayn? d?l yata??nda ne??et etmi?lerdir; namaz, iman?n ikiz karde?idir. ?man, dinin ve diyanetin nazar? yan?n? te?kil eder; o nazar? yan?n takviye edilmesi ve tabiat?n bir derinli?i haline getirilmesi ise ancak ba?ta namaz olmak ?zere di?er ibadetlerle m?mk?n olur. Bu itibarla da, denebilir ki; namaz pratik imand?r, iman da nazar? bir namazd?r. Dini yaln?zca bir vicdan? kabulden ibaret g?renler ve ibadet ? t?at? devreden ??karanlar, mesleklerini din kategorisi i?inde m?talaa ettikleri halde hi? fark?na varmadan ?irke girmekten kurtulamam??lard?r. Evet, dinin dire?i namazd?r. Namaz, m??minin g?nde en az be? defa i?ine girip temizlendi?i sonsuzlu?a do?ru ak?p giden bir t?vbe ?rma?? ve ar?nma kurnas?d?r. O, sava? meydan?nda m?cadelenin k?z??t??? en tehlikeli anlarda bile hakk? verilmesi gereken ?ok ?nemli bir vazife, emin bir s???nak, m?him bir kurbet vesilesi ve en k?sa bir vuslat yoludur. Namaz?n bu hususiyetlerinden dolay?d?r ki, Asr-? saadetten g?n?m?ze kadar Hak dostlar? onu hayatlar?n?n merkezine koymu? ve farzlar? ik?me etmekle yetinmeyerek her g?n y?zlerce rek?at nafile k?lmay? itiyad haline getirmi?lerdir


Namaz anne kuca??d?r. Anne nas?l ?ocuklar?n?n hepsini ?arts?z sever, onlar? kuca??na al?r, g??s?ne bast?r?rsa namaz da b?t?n ibadetleri kuca??na al?r, g??s?ne ?efkatle bast?r?r. namazev4.jpg Namaz kocaman bir kalptir. B?t?n ibadetleri i?ine al?r.
Namaz, Allah??n varl??? ve birli?ine inanc?n duygusal, zihinsel ve ruhsal tasdiki olmas? sebebiyle Allah?tan ba?ka ibadet edilecek bir dostun olmad???n?n itiraf? olmas? y?n?yle tevhid ibadetini i?ine al?r.

Namaz yemeden-i?meden ve cinsel isteklerden vb. uzak kal?nmas?, olumsuz duygu, d???nce ve davran??lar?n kayna?? nefsi kontrol alt?na alma g?c?n? sa?lamas? sebebiyle oru? ibadetini kapsar.

B?ylece o, insan?n zihnini k?t? d???ncelerden, g?nl?n? k?t? duygulardan, dilini k?t? s?zlerden, kula??n? k?t? seslerden korumas? y?n?yle oru? ibadetini i?ine al?r.

Namaz zaman?, can?, mal? Allah??n sevgi ve yak?nl???n? kazanma yolunda feda etme ve vaktin, can?n, mal?n ?l??s?n? bilerek ?mr?n hesab?na haz?rlanma olmas? sebebiyle zekat ibadetini i?inde bar?nd?r?r. Namaz, Allah yolunda insan?n can?n? bile feda edebilecek bir ruh zenginli?ine ki?iyi ula?t?rabilece?ini g?sterir.

Namaz insanlar aras?ndaki karde?lik, birlik ve b?t?nle?me duygular?n? kuvvetlendirerek insanlar aras?nda sevgi ve g?ven duygular?n? yayg?nla?t?rmas? sebebiyle hac ibadetini i?ine almaktad?r. Hacda kurban kesilir namaz ibadetinde de nefsin olumsuz duygu d???nce ve istekleri Allah yolunda kurban edilir. Hacda Vakfe esnas?nda insan dua edip hatalar?n? sorgular, Allah?tan ba???lanma diler, namazda da kul ?O, hesap g?n?n?n sahibidir? diyerek ayn? ruh halini ya?ar. Hacda Safa ile Merve aras?nda Rabb?ine ve Allah yolunda m?cadeleye ko?an kul, namazda ?beni kendilerine nimet verdiklerinin yoluna ilet? diyerek Rabb?ini tercih etti?ini O?na a??k oldu?unu belirtir.

Namaz tesbihi de engin g?nl?n?n i?ine al?r. Namaz k?lan kul, ?Rabb?imi ?vg? ve sonsuz bir ??k?rle tesbih ediyorum, secdede y?celer y?cesi Rabb?imi tesbih ediyorum? diyerek b?t?n kainatla beraber Allah?? anman?n ayr?cal???na kavu?ur. Namaz tenzihi de s?cak kuca??na bast?r?r. Namaz k?lan kul, ?Rabb?imi ?vg? ve sonsuz bir ??k?rle kullara ait b?t?n eksik s?fatlardan tenzih ediyorum, secdede y?celer y?cesi terbiye edicimi ve sahibimi tenzih ediyorum? demektedir.

:: Namaz k?lan, "Beni do?ru yola hidayet et" diyerek istikameti diler. ::


Namaz kalbin nurudurnamaz155fa7.jpg

Namaz kelime olarak Fars?a dua demektir. Arap?as? ?sal?t?t?r, o da ?dua? manas?ndad?r. K?ld???m?z namaz?n ?eklini bize Rabb?imiz ve O?nun kutlu el?isi ?retmi?tir. Y?ce Allah?? tevhid (bir kabul etmek), O?nun e?siz varl???n? bilip tasdik etmek, farz olan en b?y?k g?revdir. Bundan sonra farzlar?n en b?y??? ve en ?nemlisi namazd?r. Namaz, iman?n alametidir, kalbin nurudur, ruhun kuvvetidir, m?minin mirac?d?r. M?min bu namaz sayesinde Y?ce Allah??n manevi huzuruna y?kselir, y?ce Allah?a yalvararak manevi yak?nl??a erer. M?min i?in ne y?ksek bir ?eref!.. B?t?n hak dinler, insanlara namaz k?lmalar?n? emretmi?lerdir. Bizim sevgili Peygamber?imiz (sallallahu aleyhi ve sellem efendimiz) de peygamber olarak g?nderili?lerinden itibaren namaz k?lmakla y?k?ml? olmu?tur. Ancak o zaman, g?ne?in do?u?undan ve bat???ndan sonra olmak ?zere g?nde iki defa namaz k?l?n?yordu. Sonra Mirac Gecesi?nde be? vakit namaz farz olmu?tur. Hazreti Peygamber?in mirac? ise, sahih kabul edilen rivayete g?re, Medine?ye hicretlerinden on sekiz ay ?nce Receb ay?n?n yirmi yedinci gecesinde olmu?tur. Kur?an-? Kerim?de ve hadis-i ?erif?lerde namaza dair bir?ok emirler ve ???tler vard?r. B?t?n bunlar, ?slam dininde namaza ne kadar b?y?k ?nem verildi?ini g?sterir. Bir ayet-i kerimenin anlam? ??yledir: ?Ey Res?l??m! Sana vahy olunan Kur?an ayetlerini g?zelce oku ve namaz? gere?i ?zere k?l. Ger?ekten namaz, edep ve namusa uygun olmayan ?eylerden, ?irkin g?r?len i?lerden al?kor. Her halde Y?ce Allah?? zikretmek, her ibadetten daha b?y?kt?r. Y?ce Allah b?t?n yapt?klar?n?z? bilir.? (Ankeb?t, 45)

Namaz en b?y?k zikirdir

Bir ayet-i kerimenin anlam? ??yledir: ?Namaz? gere?i ?zere yerine getiriniz, zekat? veriniz. Nefisleriniz i?in hay?r olarak ?nceden ne g?nderirseniz, onu Y?ce Allah yan?nda (sevap olarak) bulursunuz; asla kaybolmaz. Muhakkak ki, Allah yapt?klar?n?z? g?r?r.? (Bakara, 110) Bir hadis-i ?erifte; ?Namaz dinin dire?idir.? buyrulmu?tur. Di?er bir hadis-i ?erifin anlam? ??yle:

?Namaz, ki?inin kalbinde bir nurdur; art?k sizden i?ini ayd?nlatmak dileyen, kalbindeki nurunu artt?rmaya ?al??s?n.? ??te b?t?n bu m?barek ayetlerle hadis-i ?erifler, namaz?n Y?ce Allah yan?nda ne kadar b?y?k ve makbul bir ibadet oldu?unu g?stermeye yeterlidir. Ger?ek ?u ki, namaz ?ok mukaddes bir ibadettir. Namaz?n faziletlerine nihayet yoktur. Namaz, akl? yerinde olan ve bulu? ?a??na ermi? bulunan her M?sl?man i?in belli vakitlerde yap?lmas? gereken ?erefi y?ksek farz bir g?revdir. Bu ?nemli farz? yerine getirenler, Y?ce Allah??n pek b?y?k ikram ve ihsanlar?na kavu?acaklard?r. Bunu kasten terk edenler de azab? ?ok ?iddetli olan Allah??n ac?kl? cezas?n? ?ekeceklerdir. M?sl?manlar, hen?z yedi ya??na girmi? ?ocuklar?n? namaza al??t?rmakla g?revlidirler. Bu ?ocuklara ana-babalar? ve yeti?tiricileri namaz k?lmalar?n? ??retir ve yapt?r?rlar. On ya??na bast??? halde namaz k?lmayan ?ocu?a velisi, ?? tokattan ziyade olmamak ?zere, hafif?e el ile vurur. ?nsan bir d???nmeli, her an Y?ce Allah??n say?s?z nimet ve ihsanlar?na kavu?maktad?r. ?yle ikram? bol, merhameti geni? olan Yarat?c??m?z?n t?kenmeyen l?tuflar?na kar?? te?ekk?rde bulunmak gerekmez mi? ??te insan, namaz yolu ile ??k?r borcunu ?demeye, Yarat?c??s?n?n l?tuf ve nimetlerini tatl? bir dil ile anarak kulluk g?revini yerine getirmeye ?al??m?? olur. Bu bak?mdan; ?Namaz, ??kr?n b?t?n ?e?itlerini bir araya toplar.? denilmi?tir.


Namaz g?nahlardan korur

Namaz ruhu temizleyen, kalbi ayd?nlatan, iman? y?ksek duygulardan haberdar eden, insan? k?t?l?klerden al?koyan, insan? hay?rlara, d???nceye, tevazu ve intizama g?t?ren en g?zel bir ibadettir. ?nsan namaz sayesinde nice g?nahlardan kurtulur ve Y?ce Allah??n nice ihsan ve ikramlar?na kavu?ur. Namaz, manevi hayattan ba?ka maddi hayata da canl?l?k verir. ?nsan?n temizli?ine, sa?l???na ve intizamla hareket etmesine sebep olur. Namaza ayr?lan saatler, sonsuzluk aleminin t?kenmez mutluluk g?nlerini haz?rlam?? olur.


Bana yard?m et!

Rebi?a ?bnu Ka?b el?Eslemi anlat?yor: Ben Resulullah (sas) ile beraber gecelemi?tim, kendisine abdest suyunu ve ba?kaca ihtiya?lar?n? getirdim. Bana, ?Dile benden (ne dilersen)!? buyurdu. Ben, ?Senden cennette seninle beraberlik diliyorum!? dedim. Bana, ?Veya bundan ba?ka bir ?ey?? dedi. Ben, ?Hay?r, sadece bunu istiyorum!? dedim. ??yleyse kendin i?in ?ok secde ederek bana yard?mc? ol!? buyurdu. (M?slim, Salat 226)



Namaz vakitleri bize ne anlat?r

Alem ?yle bir nurlu sarmal i?inde ki, her an be? vaktin be?i de d?nya i?inde ayr? ayr? yerlerde ya?anabiliyor. O vakitlerin ?yle g?zel s?rlar? var ki, bize kullu?umuzu ve ahireti hat?rlat?yor. Sabah vakti Yepyeni bir ba?lang??t?r Biz, sabah vaktine ayd?nl???n do?mas?yla birlikte yeni ve ayd?n bir g?ne kavu?ma ne??esi i?inde girer, biz de b?yle bir g?n gibi do?mu?tuk deriz. Zira bu yeni g?n, hem bizim anne karn?na d??t???m?z g?nden, hem de k?inat?n yarat?lmas?nda ge?en alt? g?n?n ilk g?n?nden haber verir. Belli bir ?eritten b?y?k saate do?ru t?rman?r, yani ba??m?za do?an bir g?n?n fecrinden, anne karn?na d??memiz ?n?na, ondan da k?inat?n yarat?ld??? ilk g?ne intikal eder, Allah'?n (celle cel?luhu) nimetleriyle eteklerimizi doldurmas? ad?na bu g?nleri yaratmas?n? hat?rlar?z. Sonra da O'ndan onca uzakl???m?za ra?men, kurbiyetiyle bize yak?n olmas?n? tazim, tekbir ve tesbih i?in huzura geliriz. ??te bu m?n? i?inde eda edilen sabah namaz? ne denli yerinde bir ibadettir. ??le vakti ??lerin yo?unlu?unda O?nun ferahl???na s???n?r?z ??le vakti, g?nl?k i?lerin kemale erdi?i ve Allah'?n nimetlerinin doru?a ula?t??? an? hat?rlat?r. ?nsan, o vakitte g?nl?k i?lerin s?k?nt?s?ndan ?deta bo?ulacak hale gelir. Bu anda o, bir taraftan b?t?n bu s?k?nt?lar? at?p kurtulmak, di?er taraftan da g?n?n o saatine kadar Rabbin ba??ndan a?a??ya ya?d?rd??? nimetlere kar?? ??k?rde bulunmak maksad?yla mescide ko?ar ve d?nya i?lerinden muvakkaten s?yr?larak bir nefes alma f?rsat? bulur. B?t?n bunlar, ruh i?in ?yle bir teneff?st?r ki, insan ger?ekten ruhunu dinlese ve kalbinin at??lar?na kulak kesilse, ?deta onda dersten bunalan talebenin teneff?se kavu?ma heyecan ve helecan?n? duyacakt?r. Yine Efendimiz'in: "?iddet-i hararet cehennemin bir kabarmas?d?r.." (Buhari, Mev?kit, 9, 10; Ezan 18; Bed?'l-Halk 10; M?slim, Mes?cid 184; Ebu Davud, Sal?t 4; Tirmizi, Sal?t 119) buyurdu?u ??lenin ?iddetli hararetinin ba?lar? ok?ad??? zaman mescide ko?ma, Allah'a teslim olup hi?bir g?lgenin bulunmayaca?? g?nde O'nun isim ve s?fatlar?n?n g?lgesi alt?na s???nma, Rasul? Ekrem'in Liv??'l-hamd sanca?? alt?na girme ferahl??? ta??r. Evet, bu manada ??le namaz?na gelme, cismaniyeti ge?ici olarak b?rak?p kalbin feryad?na kulak verme ve ruhun terminolojisini dinlemedir ki, bu da ayn-? huzur ve saadettir. ?kindi vakti ?htiyarl??? bize hat?rlat?r ?kindi vakti, G?ne?'in art?k gur?ba meyl zaman?d?r. Dolay?s?yla bu vakit insanl???n ihtiyarlad??? an? ve son peygamber Fahr-i K?inat'?n tul?uyla birlikte gur?bunu da hat?rlat?r. Biz, ikindiyi eda ederken, her ?eyin gur?ba do?ru y?z tuttu?unu ve birka? saat sonra yery?z?nde her ?eyin silinip, kaybolaca??n? ve ayaklar?m?zdaki s?z?, belimizdeki a?r?, ba??m?zdaki beyaz t?ylerle kendi nefsimizin de f?ni oldu?unu ve zevale do?ru yakla?t???n? anlar?z. ??te tam ?mitsizli?e d??ece?imiz b?yle bir vakitte ezan sesi kulaklar?m?za gelir ve bu f?ni hayat? b?kile?tirme yolunu bulduk diye sevinir, bu ne??e ile namaza ko?ar?z. Ak?am vakti Bir g?n sona ermektedir; art?k ?l?m kap?m?zdad?r Ak?am vakti g?ne?in batma an?d?r; g?n biter, g?ne? batar ve biz ayr? bir zaman dilimine gireriz. Bu hal, yirmi d?rt saatlik bir g?n?n ?l?m?yle birlikte bizim ?l?m?m?zden de haber verir; g?n gelip ?lecek, bir kefen i?ine sar?l?p el, ayak ve ?enemiz ba?lanarak kabre konaca??z. Ba??m?za bir ?ift ta? dikilip kabrimiz belirlenecek, e?-dost b?rak?p gidecek ve orada yaln?z kalaca??z... Di?er taraftan bu vakit, bir can ?eki?mesi i?inde yer y?z?n?n h?r?lt?lar?na da dikkat ?eker. G?ne?'in batmas?yla birlikte, s?niyenin hareketi saatin hareketini haber verdi?i gibi, do?an her ?eyin bat???n?, b?t?n sistemlerin bat???n? hat?rlar, "G?ne? katlan?p d?r?ld???nde, y?ld?zlar (karar?p) d?k?ld???nde, da?lar (sallan?p) y?r?t?ld???nde.." (Tekvir, 81/1-3) hakikatine ?ahit oluruz. Bu deh?et ve hayret i?inde d??id?r olan kalbimize teselli vermek ve ruhumuzu in?iraha kavu?turmak i?in ak?am namaz?na ko?ar?z. Ak?am vakti, bir gur?b ba??nda ya a?lamak veya ?b?r ?lemdeki durumumuzu mamur k?lma heyecan?n? ya?aman?n ifadesidir. Her ?eyin birbirine "elveda" deyip ayr?l?k t?rk?lerini ?a??rd??? ve bin bir v?veyla ile inkisar?n? dile getirmek istedi?i b?yle bir heng?mede duyulan ezan sesleri bize gur?bun i?inde yeni bir fecrin haberini verir; ?l?m?m?zle birlikte yeni bir dirili? ve var olu?u b?t?n kuvvetiyle ruhumuzda ya?ar?z. Hz. ?brahim'in: ".. batanlar? sevmem" (En'am, 6/78) dedi?i gibi, bat?p gidenlerden, benimle hemdem olup sabah-ak?am benimle beraber bulunmayanlardan raz? olamam deyip b?ki ve lemyezel olan, batanlar kar??s?nda batmayan Allah'a y?nelme manas? ta??r. ??nk? Allah (celle cel?luh?), Ehad ve Samed'dir; yokta varl?k cilvesi g?steren O'dur, batanlar? O bat?r?r, zev?le mahkum olanlar? O mahkum eder. Yats? vakti G?n gibi ?m?r de bitmi?tir Yats? vakti, ak?am ?afa??n?n b?t?n b?t?n karar?p g?ne?e ait hi?bir emarenin kalmad??? zamand?r. Bu zamanda, arkada b?rak?lan bir g?n?n mevcudiyeti hakk?nda, bize fikir verecek hi?bir ?ey yoktur. Zira, g?n gittikten sonra, ak?am vakti izini ???kl?k veya k?rm?z?l?k halinde ?afa?a b?rakm??, ?beni bir par?a daha hat?rla? demi?ti.. O k?z?ll?k da gidince, her ?ey gitmi? ve bitmi? olmaktad?r. Yats? vakti, her ?eyin biti?iyle birlikte insan ?mr?n?n de bitip kaybolmas?n? hat?rlat?r. Vefat ayr? bir ?eydir; insan ?ld??? zaman arkas?ndan a?layanlar, musalla ta??nda aya??n?n ba?? ??z?lenler ve kendinden ge?enler olur. Fakat aradan belli bir m?ddet ge?tikten sonra, o insan?n geride b?rakt??? eserler dahi zihinlerden silinir, ruhlar ona ait manaya kar?? bombo? hale gelir ve ayet-i kerimenin ifadesiyle "unutulup gitmi?" olur. Nice kimseler vard?r ki, vefat eden anne babalar?n? ya da akrabalar?n? ancak yedisinde, k?rk?nda ya da elli ikisinde hat?rlar, onun i?in a?lar s?zlar ya da hay?r hasenat yaparlar. Demek insan, aradan seneler ge?tik?e hi? ya?amam?? gibi olur. ??te yats? vakti, insana her ?eyin bitip t?kendi?i ve kendisinin kabirde her t?rl? ???k ve ziyadan mahrum kalaca?? bir ?n? hat?rlat?r. B?ylesine g?nl? k?r?k, hissi y?k?k ve b?t?n duygular? alt ?st olmu? bir kulun yapaca?? tek ?ey; o dakikada dahi teselli dilenmek ve dilemek i?in yats? namaz?nda Rabb?ine ko?mak, gecesini o huzurla ayd?nlatmak, k???na bahar havas? serpmek, d?k?l?p sa??lan y?ld?zlar? yeniden semas?na per?inlemek ve zevale meyl eden ?mr?n?, yeni bir hayat?n ba?lang?c? yapmak; "Burada bitip t?kendik ama bu bat?? bir do?u?un m?jdesini de ta??yor, ?ld???m?z gibi tekrar dirilece?iz" demek ve bu duygularla seccadeye aln?n? ?pt?rmek olacakt?r

Alem ?yle bir nurlu sarmal i?inde ki, her an be? vaktin be?i de d?nya i?inde ayr? ayr? yerlerde ya?anabiliyor. O vakitlerin ?yle g?zel s?rlar? var ki, bize kullu?umuzu ve ahireti hat?rlat?yor. Sabah vakti Yepyeni bir ba?lang??t?r Biz, sabah vaktine ayd?nl???n do?mas?yla birlikte yeni ve ayd?n bir g?ne kavu?ma ne??esi i?inde girer, biz de b?yle bir g?n gibi do?mu?tuk deriz. Zira bu yeni g?n, hem bizim anne karn?na d??t???m?z g?nden, hem de k?inat?n yarat?lmas?nda ge?en alt? g?n?n ilk g?n?nden haber verir. Belli bir ?eritten b?y?k saate do?ru t?rman?r, yani ba??m?za do?an bir g?n?n fecrinden, anne karn?na d??memiz ?n?na, ondan da k?inat?n yarat?ld??? ilk g?ne intikal eder, Allah'?n (celle cel?luhu) nimetleriyle eteklerimizi doldurmas? ad?na bu g?nleri yaratmas?n? hat?rlar?z. Sonra da O'ndan onca uzakl???m?za ra?men, kurbiyetiyle bize yak?n olmas?n? tazim, tekbir ve tesbih i?in huzura geliriz. ??te bu m?n? i?inde eda edilen sabah namaz? ne denli yerinde bir ibadettir. ??le vakti ??lerin yo?unlu?unda O?nun ferahl???na s???n?r?z ??le vakti, g?nl?k i?lerin kemale erdi?i ve Allah'?n nimetlerinin doru?a ula?t??? an? hat?rlat?r. ?nsan, o vakitte g?nl?k i?lerin s?k?nt?s?ndan ?deta bo?ulacak hale gelir. Bu anda o, bir taraftan b?t?n bu s?k?nt?lar? at?p kurtulmak, di?er taraftan da g?n?n o saatine kadar Rabbin ba??ndan a?a??ya ya?d?rd??? nimetlere kar?? ??k?rde bulunmak maksad?yla mescide ko?ar ve d?nya i?lerinden muvakkaten s?yr?larak bir nefes alma f?rsat? bulur. B?t?n bunlar, ruh i?in ?yle bir teneff?st?r ki, insan ger?ekten ruhunu dinlese ve kalbinin at??lar?na kulak kesilse, ?deta onda dersten bunalan talebenin teneff?se kavu?ma heyecan ve helecan?n? duyacakt?r. Yine Efendimiz'in: "?iddet-i hararet cehennemin bir kabarmas?d?r.." (Buhari, Mev?kit, 9, 10; Ezan 18; Bed?'l-Halk 10; M?slim, Mes?cid 184; Ebu Davud, Sal?t 4; Tirmizi, Sal?t 119) buyurdu?u ??lenin ?iddetli hararetinin ba?lar? ok?ad??? zaman mescide ko?ma, Allah'a teslim olup hi?bir g?lgenin bulunmayaca?? g?nde O'nun isim ve s?fatlar?n?n g?lgesi alt?na s???nma, Rasul? Ekrem'in Liv??'l-hamd sanca?? alt?na girme ferahl??? ta??r. Evet, bu manada ??le namaz?na gelme, cismaniyeti ge?ici olarak b?rak?p kalbin feryad?na kulak verme ve ruhun terminolojisini dinlemedir ki, bu da ayn-? huzur ve saadettir. ?kindi vakti ?htiyarl??? bize hat?rlat?r ?kindi vakti, G?ne?'in art?k gur?ba meyl zaman?d?r. Dolay?s?yla bu vakit insanl???n ihtiyarlad??? an? ve son peygamber Fahr-i K?inat'?n tul?uyla birlikte gur?bunu da hat?rlat?r. Biz, ikindiyi eda ederken, her ?eyin gur?ba do?ru y?z tuttu?unu ve birka? saat sonra yery?z?nde her ?eyin silinip, kaybolaca??n? ve ayaklar?m?zdaki s?z?, belimizdeki a?r?, ba??m?zdaki beyaz t?ylerle kendi nefsimizin de f?ni oldu?unu ve zevale do?ru yakla?t???n? anlar?z. ??te tam ?mitsizli?e d??ece?imiz b?yle bir vakitte ezan sesi kulaklar?m?za gelir ve bu f?ni hayat? b?kile?tirme yolunu bulduk diye sevinir, bu ne??e ile namaza ko?ar?z. Ak?am vakti Bir g?n sona ermektedir; art?k ?l?m kap?m?zdad?r Ak?am vakti g?ne?in batma an?d?r; g?n biter, g?ne? batar ve biz ayr? bir zaman dilimine gireriz. Bu hal, yirmi d?rt saatlik bir g?n?n ?l?m?yle birlikte bizim ?l?m?m?zden de haber verir; g?n gelip ?lecek, bir kefen i?ine sar?l?p el, ayak ve ?enemiz ba?lanarak kabre konaca??z. Ba??m?za bir ?ift ta? dikilip kabrimiz belirlenecek, e?-dost b?rak?p gidecek ve orada yaln?z kalaca??z... Di?er taraftan bu vakit, bir can ?eki?mesi i?inde yer y?z?n?n h?r?lt?lar?na da dikkat ?eker. G?ne?'in batmas?yla birlikte, s?niyenin hareketi saatin hareketini haber verdi?i gibi, do?an her ?eyin bat???n?, b?t?n sistemlerin bat???n? hat?rlar, "G?ne? katlan?p d?r?ld???nde, y?ld?zlar (karar?p) d?k?ld???nde, da?lar (sallan?p) y?r?t?ld???nde.." (Tekvir, 81/1-3) hakikatine ?ahit oluruz. Bu deh?et ve hayret i?inde d??id?r olan kalbimize teselli vermek ve ruhumuzu in?iraha kavu?turmak i?in ak?am namaz?na ko?ar?z. Ak?am vakti, bir gur?b ba??nda ya a?lamak veya ?b?r ?lemdeki durumumuzu mamur k?lma heyecan?n? ya?aman?n ifadesidir. Her ?eyin birbirine "elveda" deyip ayr?l?k t?rk?lerini ?a??rd??? ve bin bir v?veyla ile inkisar?n? dile getirmek istedi?i b?yle bir heng?mede duyulan ezan sesleri bize gur?bun i?inde yeni bir fecrin haberini verir; ?l?m?m?zle birlikte yeni bir dirili? ve var olu?u b?t?n kuvvetiyle ruhumuzda ya?ar?z. Hz. ?brahim'in: ".. batanlar? sevmem" (En'am, 6/78) dedi?i gibi, bat?p gidenlerden, benimle hemdem olup sabah-ak?am benimle beraber bulunmayanlardan raz? olamam deyip b?ki ve lemyezel olan, batanlar kar??s?nda batmayan Allah'a y?nelme manas? ta??r. ??nk? Allah (celle cel?luh?), Ehad ve Samed'dir; yokta varl?k cilvesi g?steren O'dur, batanlar? O bat?r?r, zev?le mahkum olanlar? O mahkum eder. Yats? vakti G?n gibi ?m?r de bitmi?tir Yats? vakti, ak?am ?afa??n?n b?t?n b?t?n karar?p g?ne?e ait hi?bir emarenin kalmad??? zamand?r. Bu zamanda, arkada b?rak?lan bir g?n?n mevcudiyeti hakk?nda, bize fikir verecek hi?bir ?ey yoktur. Zira, g?n gittikten sonra, ak?am vakti izini ???kl?k veya k?rm?z?l?k halinde ?afa?a b?rakm??, ?beni bir par?a daha hat?rla? demi?ti.. O k?z?ll?k da gidince, her ?ey gitmi? ve bitmi? olmaktad?r. Yats? vakti, her ?eyin biti?iyle birlikte insan ?mr?n?n de bitip kaybolmas?n? hat?rlat?r. Vefat ayr? bir ?eydir; insan ?ld??? zaman arkas?ndan a?layanlar, musalla ta??nda aya??n?n ba?? ??z?lenler ve kendinden ge?enler olur. Fakat aradan belli bir m?ddet ge?tikten sonra, o insan?n geride b?rakt??? eserler dahi zihinlerden silinir, ruhlar ona ait manaya kar?? bombo? hale gelir ve ayet-i kerimenin ifadesiyle "unutulup gitmi?" olur. Nice kimseler vard?r ki, vefat eden anne babalar?n? ya da akrabalar?n? ancak yedisinde, k?rk?nda ya da elli ikisinde hat?rlar, onun i?in a?lar s?zlar ya da hay?r hasenat yaparlar. Demek insan, aradan seneler ge?tik?e hi? ya?amam?? gibi olur. ??te yats? vakti, insana her ?eyin bitip t?kendi?i ve kendisinin kabirde her t?rl? ???k ve ziyadan mahrum kalaca?? bir ?n? hat?rlat?r. B?ylesine g?nl? k?r?k, hissi y?k?k ve b?t?n duygular? alt ?st olmu? bir kulun yapaca?? tek ?ey; o dakikada dahi teselli dilenmek ve dilemek i?in yats? namaz?nda Rabb?ine ko?mak, gecesini o huzurla ayd?nlatmak, k???na bahar havas? serpmek, d?k?l?p sa??lan y?ld?zlar? yeniden semas?na per?inlemek ve zevale meyl eden ?mr?n?, yeni bir hayat?n ba?lang?c? yapmak; "Burada bitip t?kendik ama bu bat?? bir do?u?un m?jdesini de ta??yor, ?ld???m?z gibi tekrar dirilece?iz" demek ve bu duygularla seccadeye aln?n? ?pt?rmek olacakt?r




Namaz vakitlerinin esrar? ;
Biz, sabah vaktine ayd?nl???n do?mas?yla birlikte yeni ve ayd?n bir g?ne kavu?ma ne??esi i?inde girer, biz de b?yle bir g?n gibi do?mu?tuk deriz. Zira bu yeni g?n, hem bizim anne karn?na d??t???m?z g?nden, hem de k?inat?n yarat?lmas?nda ge?en alt? g?n?n ilk g?n?nden haber verir. Belli bir ?eritten b?y?k saate do?ru t?rman?r, yani ba??m?za do?an bir g?n?n fecrinden, anne karn?na d??memiz ?n?na, ondan da k?inat?n yarat?ld??? ilk g?ne intikal eder, Allah??n (celle cel?luhu), nimetleriyle eteklerimizi doldurmas? ad?na bu g?nleri yaratmas?n? hat?rlar?z. Sonra da O?ndan onca uzakl???m?za ra?men, kurbiyetiyle bize yak?n olmas?n? tazim, tekbir ve tesbih i?in huzura geliriz. ??te bu m?n? i?inde eda edilen sabah namaz? ne denli yerinde bir ibadettir.

??le vakti
??lerin yo?unlu?unda O?nun ferahl???na s???n?r?z. ??le vakti, g?nl?k i?lerin kemale erdi?i ve Allah??n nimetlerinin doru?a ula?t??? ?n? hat?rlat?r. ?nsan, o vakitte g?nl?k i?lerin s?k?nt?s?ndan ?deta bo?ulacak hale gelir. Bu anda o, bir taraftan b?t?n bu s?k?nt?lar? at?p kurtulmak, di?er taraftan da g?n?n o saatine kadar Rabbin ba??ndan a?a??ya ya?d?rd??? nimetlere kar?? ??k?rde bulunmak maksad?yla mescide ko?ar ve d?nya i?lerinden muvakkaten s?yr?larak bir nefes alma f?rsat? bulur. B?t?n bunlar, ruh i?in ?yle bir teneff?st?r ki, insan ger?ekten ruhunu dinlese ve kalbinin at??lar?na kulak kesilse, ?deta onda dersten bunalan talebenin teneff?se kavu?ma heyecan ve helecan?n? duyacakt?r. Yine Efendimiz?in: ??iddet-i hararet cehennemin bir kabarmas?d?r..? (Buhari, Mev?kit, 9, 10; Ezan 18; Bed??l-Halk 10; M?slim, Mes?cid 184; Ebu Davud, Sal?t 4; Tirmizi, Sal?t 119) buyurdu?u ??lenin ?iddetli hararetinin ba?lar? ok?ad??? zaman mescide ko?ma, Allah?a teslim olup hi?bir g?lgenin bulunmayaca?? g?nde O?nun isim ve s?fatlar?n?n g?lgesi alt?na s???nma, Resul-i Ekrem?in Liv???l-hamd sanca?? alt?na girme ferahl??? ta??r.

?kindi vakti
?htiyarl??? hat?rlat?r. ?kindi vakti, g?ne?in art?k gur?ba meyl zaman?d?r. Dolay?s?yla bu vakit insanl???n ihtiyarlad??? ?n? ve son peygamber Fahr-i K?inat??n tul?uyla birlikte gur?bunu da hat?rlat?r. Biz, ikindiyi eda ederken, her ?eyin gur?ba do?ru y?z tuttu?unu ve birka? saat sonra yery?z?nde her ?eyin silinip, kaybolaca??n? ve ayaklar?m?zdaki s?z?, belimizdeki a?r?, ba??m?zdaki beyaz t?ylerle kendi nefsimizin de f?ni oldu?unu ve zevale do?ru yakla?t???n? anlar?z. ??te tam ?mitsizli?e d??ece?imiz b?yle bir vakitte ezan sesi kulaklar?m?za gelir ve bu f?ni hayat? b?kile?tirme yolunu bulduk diye sevinir, bu ne??e ile namaza ko?ar?z.

Ak?am vakti
Bir g?n sona ermektedir; art?k ?l?m kap?m?zdad?r. Ak?am vakti g?ne?in batma ?n?d?r; g?n biter, g?ne? batar ve biz ayr? bir zaman dilimine gireriz. Bu hal, yirmi d?rt saatlik bir g?n?n ?l?m?yle birlikte bizim ?l?m?m?zden de haber verir; g?n gelip ?lecek, bir kefen i?ine sar?l?p el, ayak ve ?enemiz ba?lanarak kabre konaca??z. Ba??m?za bir ?ift ta? dikilip kabrimiz belirlenecek, e?-dost b?rak?p gidecek ve orada yaln?z kalaca??z... G?ne?in batmas?yla birlikte, s?niyenin hareketi saatin hareketini haber verdi?i gibi, do?an her ?eyin bat???n?, b?t?n sistemlerin bat???n? hat?rlar, ?G?ne? katlan?p d?r?ld???nde, y?ld?zlar (karar?p) d?k?ld???nde, da?lar (sallan?p) y?r?t?ld???nde..? (Tekvir, 81/1-3) hakikatine ?ahit oluruz. Bu deh?et ve hayret i?inde d??id?r olan kalbimize teselli vermek ve ruhumuzu in?iraha kavu?turmak i?in ak?am namaz?na ko?ar?z. Ak?am vakti, bir gur?b ba??nda ya a?lamak veya ?b?r ?lemdeki durumumuzu mamur k?lma heyecan?n? ya?aman?n ifadesidir. Her ?eyin birbirine ?elveda? deyip ayr?l?k t?rk?lerini ?a??rd??? ve bin bir v?veyla ile inkisar?n? dile getirmek istedi?i b?yle bir heng?mede duyulan ezan sesleri bize gur?bun i?inde yeni bir fecrin haberini verir; ?l?m?m?zle birlikte yeni bir dirili? ve varolu?u b?t?n kuvvetiyle ruhumuzda ya?ar?z. Hz. ?brahim?in: ?.. batanlar? sevmem? (En?am, 6/78) dedi?i gibi, bat?p gidenlerden, benimle hemdem olup sabah-ak?am benimle beraber bulunmayanlardan raz? olamam deyip b?ki ve lemyezel olan, batanlar kar??s?nda batmayan Allah?a y?nelme manas? ta??r.

Yats? vakti
G?n gibi ?m?r de art?k bitmi?tir. Yats? vakti, ak?am ?afa??n?n b?t?n b?t?n karar?p g?ne?e ait hi?bir emarenin kalmad??? zamand?r. Bu zamanda, arkada b?rak?lan bir g?n?n mevcudiyeti hakk?nda, bize fikir verecek hi?bir ?ey yoktur. Zira, g?n gittikten sonra, ak?am vakti izini ???kl?k veya k?rm?z?l?k halinde ?afa?a b?rakm??, ?beni bir par?a daha hat?rla? demi?ti.. O k?z?ll?k da gidince, her ?ey gitmi? ve bitmi? olmaktad?r. Yats? vakti, her ?eyin biti?iyle birlikte insan ?mr?n?n de bitip kaybolmas?n? hat?rlat?r. Demek insan, aradan seneler ge?tik?e hi? ya?amam?? gibi olur. ??te yats? vakti, insana her ?eyin bitip t?kendi?i ve kendisinin kabirde her t?rl? ???k ve ziyadan mahrum kalaca?? bir ?n? hat?rlat?r


Sabah namaz?na nas?l kalk?l?r?

Namaz, imandan sonra en b?y?k hakikat. Ki?inin Rabb?iyle bulu?mas?, ona en yak?n oldu?u ?n?.
Kur?an?da 70 kez emredilen bir ibadet. Peygamber Efendimiz?in (sas) deyimi ile namaz ?dinin dire?i?, ?g?z?m?z?n nuru?, ?m??minin mirac??. Namaz, en vazge?ilmez ibadet. T?m programlar?m?z?n anas?, dire?i, varl?k sebebi.

Namaz, yarat?l?? gayesi. Kainat?n neticesi, meyvesi. Bu y?zden Bedir Sava???nda bile namazdan vazge?ilmez. Bu y?zden Hz. ?mer (ra) yaras?ndan kanlar akarken bile namaz k?ld? ve Hz. Ali (ra) aya??ndaki okun ??kar?lmas? i?in namaza durdu. Ve sabah namaz??

?ok m?him, ?ok muhte?em oldu?u halde en ?ok ihmal edilen, en ?ok kazaya b?rak?lan namaz. Gazateci- Yazar Cemil Tokp?nar??n ?Sabah Namaz?na Nas?l Kalk?l?r?? kitab?, d?nyam?zda namaza hak etti?i yeri vermek i?in haz?rlanm?? bir eser. Namaz?, hasta ve yaral? iken, yolculukta ve misafirlikte, i?te, okulda, askerde, nas?l k?laca??n?z? anlat?yor. Okudu?unuzda, namaz?n vazge?ilmezli?ine bir kat daha inanacak, onu hayat?n?z?n en m?him g?revi kabul edecek, sabah namaz?na kalk?p vaktinde k?lman?n say?s?z form?l?n? ke?fedecek ve namaz davas?n?n g?n?ll? sevdal?s? olacaks?n?z.


?kindi namaz? ka??nca...


Be? vakit namaz, dinin dire?i, ibadetlerin ?z?, iman?n ikiz karde?i, m??minin mirac?d?r. Her vakit namaz?n?n di?erlerinden farkl? olarak kendine has baz? hususi ?zellikleri vard?r. Her bir namaz vakti, kainatta ?nemli d?n???mlerin ya?and??? anlara denk gelir. ?kindi namaz?na, ?salat??l vust?? olarak zikredilerek Kur?an?da ?zel olarak dikkat ?ekilmi?tir: (Bakara, 2/238). Namazlara, hele orta namaza dikkat edin ve kalk?p hu?? ile Allah??n divan?nda durun.? Ancak, bu noktada ikindi namaz?n?n ka??r?lmas?yla ilgili ?iddetli ikazlar?n bulundu?unu da belirtmek gerekiyor. ?bn ?mer?in (ra) rivayet etti?i bir hadiste Allah Resul? (sas) ??yle buyuruyor: ??kindi namaz?n? ka??ran kimse, sanki evlad u iyalini de, mal?n? da elinden ka??rm?? kimse gibidir.? (Buhari, Mevakit??s-Salat, 552) ?nsan bir anda e?inin, ?oluk-?ocu?unun ?l?m?yle birlikte b?t?n servetinin de telef oldu?unu ve b?t?n mal?n?-m?lk?n? kaybetti?ini ??rense ne gibi bir h?l ya?ar acaba? ??te bu insan?n maruz kald??? hadise ne b?y?k bir musibet ise, ikindi namaz?na ehemmiyet vermemek de bu ?l??de bir musibete benzetilmi?tir. Belki ilk bak??ta bir vakit namaz?n terk edilmesinin b?yle bir musibete benzetilmesini b?y?k bir ceza olarak d???nebiliriz. Halbuki ?hirete m?teveccih i?lerin en k?????, fani d?nyan?n en b?y?k i?lerinden daha b?y?kt?r. ??nk? ?hirete y?nelik ameller sonsuza bak?yor. Evet, Allah r?zas? i?in ger?ekle?tirilen bir dakikal?k amel, d?nya ve i?indekilerden daha hay?rl?d?r. ??nk? o amel art?k, ebedile?mi?, sonsuzla?m??t?r. ?kindi namaz?n?n kasten terk edilmesiyle ilgili ba?ka bir hadis-i ?erif de ??yledir: ?Kim ikindi namaz?n? kasten terk ederse ameli b?t?l olur.? (Buhari, Mevakit??s-Salat, 553) ?kindi vakti adeta manevi tahsilat vakti gibidir. G?nd?z?n sonuna yakla??l?rken, ki?i ikindi namaz?n? k?ld???nda g?n boyu yap?p ettiklerini, ?al???p ?abalamalar?n? g?zel bir niyet ile sevap hanesine kaydettirebilir. Aksi halde k?lmad??? namaz ile b?yle b?y?k bir m?kafat? da elinden ka??rm?? olacakt?r. Namazlar ka?mamal? Bir gece Resul-i Ekrem (sas), dolunaya bak?p buyurdu ki: ?Siz nas?l ?u ay? hi?biriniz zahmete d??meksizin g?rebiliyorsan?z, Rabbiniz?i de (cc) de ?ylece g?receksiniz. Art?k g?ne?in do?u?undan ve bat???ndan evvelki namazlar?n hi?birinden al?konmamak i?in elinizden ne gelirse onu yapmaya ?al???n?z.? (Buhari, Mevakit??s-Salat, 554) Yani bu iki namaz? k?lmaktan al?koyacak sabah uykusu, g?nd?zki al??veri? vb. me?galeler gibi m?nileri bertaraf etmek ?zere b?t?n gayretinizi ortaya koyarak elinizden ne geliyorsa yap?n?z demektir. Bilindi?i ?zere ehl-i s?nnet, m?min kullar?n cennette Cemalullah?? m??ahede edebilece?i hususunda ittifak etmi?tir. Cennetin Cuma yama?lar?nda Cemalullah?? m??ahedeyi arzulayan bir insan, b?t?n takatini ortaya koyarak her t?rl? engeli bertaraf edip sabah ve ikindi namaz?n? k?lma gayreti i?inde olmal?d?r. Melekler ?ahidimiz olmal? Gece-g?nd?z d?n???ml? olarak g?kler ?tesi alemlere gidip gelen bir k?s?m meleklerin sabah ve ikindi namazlar?nda bir araya gelmeleri, adeta devir-teslim t?renlerini bu iki namaz esnas?nda ger?ekle?tirmeleri mevzuunu anlatan hadis-i ?erif de, ikindi namaz?n?n faziletiyle alakal? akla gelebilecek hadislerden biridir. ?lgili hadis-i ?erifte Allah Rasul??n?n (sas) ??yle buyurdu?u rivayet edilmektedir: ?Birtak?m melekler geceleyin, di?er tak?m melekler de g?nd?z?n birbirini m?te?kip size gelirler. Bunlar sabah ve ikindi namazlar?nda birle?irler. Sonra i?inizde kalm?? olan melekler semaya y?kselirler. Rabb?ileri namaz k?lm?? kullar?n?n hallerini en iyi bildi?i halde, yine o meleklere: ?Kullar?m? ne halde b?rakt?n?z?? diye sorar. Onlar da: Biz onlar? namaz k?lar halde b?rakt?k ve yanlar?na da namaz k?larken varm??t?k, derler.? (Buhari, Mevakit??s-Salat, 555) Bizim i?in ne kadar ho?, ne kadar latif, ne kadar m?jde dolu bir had?s-i ?erif, de?il mi! O ulv? varl?k melekler, sabah ve ikindi namazlar?nda saflar?m?z?n aras?na kat?l?yor, bizimle omuz omuza namaz k?l?yor, bu arada temiz, nezih, y?ce duygu ve d???ncelerini ilham halinde ruhlar?m?z?n i?ine ak?t?yor ve sonra sanki b?t?n hayat?m?z? namazda ge?iriyormu?uz gibi bir h?sn ? zan d???ncesi i?inde Rabb?imizin huzurunda bizim hakk?m?zda h?sn ? ?ehadette bulunuyorlar. ?kindi ve sabah namazlar?na devam?n cennete girmeye, cehennemden de kurtulmaya vesile oldu?u daha a??k bir ?ekilde ?u hadis-i ?eriflerle ifade edilmi?tir: ?Her kim salat-? berdeyni (yani iki serinlik vakti olan sabah ve ikindi namaz?n?) k?larsa cennete girdi gitti!? (Buhari, Mevakit??s-Salat, 574)

Nafile namazlar?m?z? ??renelim

Farz ve vacip olan namazlar?n d???nda daha fazla sevap kazanmak ve Allah Rasul??ne (sallall?hu aleyhi ve sellem) olan sevgi ve ba?l?l??? peki?tirmek i?in k?l?nan ilave namazlara ?nafile namazlar? denilmektedir. Bunlar?n bir k?sm? g?nl?k be? vakit namaza ba?l? olarak k?l?n?r ki, bunlar sabah namaz?n?n s?nneti, ??le namaz?n?n ilk ve son s?nnetleri, ikindi, ak?am ve yats? namazlar?n?n s?nnetleridir. Allah Rasul? (sallall?hu aleyhi ve sellem), ?e?itli hadislerinde, bu nafileler ?zerinde durur ve onlar?n ?nemini uzun uzad?ya anlat?r. Efendimiz (sallall?hu aleyhi ve sellem), rev?tib s?nnetler de denilen bu nafile namazlar?, bir hadis-i ?eriflerinde toplu olarak zikreder ve bu s?nnetlere devam edenlere Allah??n cennette bir ev bina edece?ini m?jdeler. (Tirmizi, Salat 206; Nesei, K?yamu?l-leyl 66; ?bni Mace, ?kamet 100) Di?er hadislerinde ise, bu nafilelerin faziletini ayr? ayr? anlat?r. Mesela; sabah namaz?n?n iki rekat s?nnetiyle alakal?: ?Sabah namaz?ndan ?nce k?l?nacak iki rekat nafile namaz d?nyan?n tamam?ndan daha hay?rl?d?r.? buyurur ve: ?Sizi atl?lar kovalayacak bile olsa o iki rekat? terk etmeyin.? (Buhari, Tehecc?d 27; M?slim, Salatu?l-M?safirin 96) der. Bir de bunlar?n d???nda be? vakite ba?l? olmayan nafile namazlar vard?r. ?imdi o namazlar?n en ?nemlilerinin neler oldu?una bakal?m: Tehecc?d namaz? Kelime manas? olarak ?uyumak, uyanmak? manalar?na gelen tehecc?t, terim manas? olarak ?gecenin bir vaktinde uyan?p namaz k?lmak? demektir. Hadis kaynaklar?nda Allah Rasul??n?n (sas) yats? namaz?n? k?ld?ktan sonra vitir namaz?n? k?lmadan uyudu?u, daha sonra ise gece kalk?p tehecc?t ve vitir namaz?n? k?ld??? zikredilmektedir. (M?slim, Salat??l-M?safirin, 26) Ku?luk namaz? Di?er ad? da ?duh? namaz?? olan bu namaz? Efendimiz (sas), ku?luk vaktinde k?lm?? ve ?mmetine de k?lmalar?n? tavsiye etmi?tir. (Tirmizi, Vitir, 15) Ku?luk namaz? g?ne?in do?mas? ?zerinden yakla??k 45-50 dakika ge?mesinden sonra iki, d?rt, sekiz veya on iki rekat olarak k?l?nabilir. Evv?bin namaz? ?Evv?bin? tevbe edenler manas?na gelmektedir. Allah Rasul? (sas), ?Kim ak?am namaz?ndan sonra k?t? bir ?ey konu?madan alt? rekat namaz k?larsa, bu kendisi i?in on senelik ibadete denk k?l?n?r.? buyurarak bu namaz?n?n k?l?nmas?n? te?vik etmi?tir. (Tirmizi, Salat, 202) Tahiyyet??l-Mescid namaz? ?Mescidin selamlanmas? ve sayg? g?sterilmesi? manas?na gelen tahiyyet??l-mescid, Allah?a sayg?n?n bir ifadesi olarak bir mescid veya camiye girildi?inde k?l?nmas? gerekli olan bir namazd?r. Nitekim Efendimiz (sas) ?Biriniz mescide girdi?inde, oturmadan ?nce iki rekat namaz k?ls?n.? (M?slim, Salat??l-M?safirin, 11) buyurmu?lard?r. H?cet namaz? D?nya veya ahiretle alakal? herhangi bir haceti veya dile?i olan birisinin bu dile?inin yerine gelmesi maksad?yla k?ld??? namaza denilmektedir. D?rt veya on iki rekat olarak k?l?nabilen hacet namaz?, d?rt rekat k?l?nd???nda birinci rekat?nda Fatiha?dan sonra ?? ayete?l-k?rsi, di?er ?? rekat?nda ise Fatiha?dan sonra birer kere ?hlas, Felak ve Nas s?releri okunarak k?l?n?r. Namazdan sonra ise hacet duas? okunarak arzu edilen dilek Allah?a dua halinde iletilir. (Tirmizi, Salat, 140, 348) ?stih?re namaz? ?Hay?rl? olan? istemek? anlam?na gelen istihare, kendisi i?in ?nemli bir karar a?amas?nda olan bir kimsenin hakk?nda hangi karar?n daha hay?rl? olaca??n? ??renmek maksad?yla k?ld??? namaza denilmektedir. Allah Rasul? (sas) bir i? yapmaya niyetlenen bir m??min i?in ?nce iki rekat namaz k?lmas?n? daha sonra ise istihare duas?n? okumas?n? tavsiye etmi?tir. (Buhari, Tehecc?d, 25; Tirmizi, Vitr, 15) Tesbih namaz? Allah Rasul? (sas) bu namaz?n haftada bir, ayda bir, y?lda bir veya en az?ndan ?m?rde bir defa k?l?nmas?n? tavsiye etmi?tir. (Ebu Davut, Tatavvu, 14, Salat, 303; Tirmizi, Salat, 350, Vitr, 19) D?rt rekat olarak k?l?nan bu namazda, s?bhanekeden sonra 15 kere ?S?bh?nallahi velhamd?lillahi vela ilahe illallahu vallahu ekber? denilir, Fatiha ve bir s?re okunduktan sonra ise 10 kere daha ayn? dua tekrar edilir ve bu tesbih ikinci rekata kalk?ncaya kadar namaz?n her r?kn?nde yap?l?r. Geri kalan k?s?m ise aynen birinci rekat gibi k?l?narak namaz tamamlan?r. K?s?f ve h?s?f namazlar? G?ne? tutulmas?na k?suf, Ay tutulmas?na ise h?suf denilmektedir. Allah Rasul? (sas), G?ne? ve Ay tutuldu?unda tutulma bitinceye kadar namaz k?l?nmas?n? tavsiye etmi?tir. (Buhari, K?suf, 1, 15)


[/COLOR]
paylaşımın için teşekkürler papatya prensesim

blue_belial

o kadar ugrasıpta bızımle paylastıgın cok sagol
allah senden razı olsun
rica ederim Smile herdem islam klasörüne beklerim Wink
amin senden de raz? olsun arkada??m Wink